P0 - Bachelorproef Renzo - De Regenboog
TOTAAL GEBIED
19.772 m²
LOCATIE
Kessel
OVER DIT PROJECT
Speelnatuur voor elk kind – zorgzaam én uitdagend
Voor School De Regenboog in Kessel, een school voor buitengewoon basisonderwijs, ontwierpen we een multifunctionele, vergroende speelplaats die inspeelt op de diverse noden van kinderen met een mentale beperking, fysieke beperking en/of gedragsstoornissen (type 2, 4 en 9). Het resultaat is een inclusieve, natuurlijke buitenruimte waar kinderen spelenderwijs kunnen ontdekken, bewegen en tot rust komen.
Het ontwerp brengt structuur en rust in een groene omgeving, met oog voor prikkelgevoeligheid, veiligheid en stimulans. Zintuiglijke elementen, duidelijke zones en natuurlijke materialen zorgen voor een rijke en toegankelijke speelervaring.
Een ontwerp ingebed in het landschap
De school ligt aan de rand van de bebouwde kom van Kessel, op de overgang tussen woongebied en open landschap. Het omliggende landschap wordt gekenmerkt door landelijke vergezichten, kleinschalige landbouwpercelen, houtkanten en graslanden. Dit landelijke karakter vormde een belangrijke inspiratiebron voor het ontwerp: we zochten naar een natuurlijke aansluiting met de omgeving door zachte overgangen te creëren tussen de schoolsite en het omliggende groen. Beplanting met inheemse soorten, een open en luchtige opbouw, en zichtlijnen naar het landschap versterken deze verbondenheid met de plek.
Drie zones, één samenhangend geheel
De vergroende speelplaats
De bestaande verharde speelplaats kreeg een volledige make-over. Verharding werd vervangen door groenelementen en waterdoorlatende ondergronden. Strategisch geplaatste speelheuvels, klimelementen, zitblokken en speelse beplanting bieden ruimte voor zowel actief als rustig spel. We zorgden voor schaduwplekken, zachte prikkels en een doordachte circulatie die duidelijkheid en veiligheid brengt.
Herinrichting inkom & parking
Het parkeerprobleem bij de school werd aangepakt via een nieuwe, overzichtelijke circulatie rond de inkomzone. We optimaliseerden de verkeersveiligheid voor zowel voetgangers als schoolvervoer en voorzagen extra beplanting om het geheel een zachtere en groenere uitstraling te geven.
De pluktuin achteraan
Achteraan het terrein werd een pluktuin aangelegd waar leerlingen kunnen proeven, ruiken en beleven. Fruitbomen, bessenstruiken, eetbare kruiden en bloemen stimuleren de zintuigen en geven ruimte voor educatie, verzorging en rust. Deze tuin vormt een fijne plek voor begeleide activiteiten én spontaan natuurcontact.
Zachte overgangen en inclusieve beleving
Het ontwerp houdt rekening met de gevoeligheden en mogelijkheden van de doelgroep:
Rolstoeltoegankelijke paden en speelelementen
Zones met verschillende prikkelintensiteit
Herkenbare structuren en oriëntatiepunten
Natuurlijke begrenzing en visuele rust
Aandacht voor samenspel én individuele beleving
Ecologie als basis
Vanuit de visie is de vergroening niet alleen functioneel, maar ook ecologisch doordacht. We werkten met inheemse beplanting, biodiverse zones, regenwateropvang via een wadi, en duurzame, onderhoudsvriendelijke materialen. De nieuwe speelplaats is klimaatadaptief en draagt bij aan de biodiversiteit op school.
Een tuin die groeit met elk kind
De vergroende speelplaats van De Regenboog is meer dan een plek om te spelen. Het is een veilige, stimulerende buitenruimte waar kinderen zichzelf mogen zijn, tot rust kunnen komen, én op ontdekking mogen gaan – in contact met de natuur én met elkaar.